zondag 16 september 2012

DeLUXE

Van de week werd ik al gewaarschuwd voor de nieuwe editie van DeLUXE van afgelopen  zaterdag (bijlage bij NRC). Ik had me al eerder geërgerd aan deze nutteloze verzameling artikeltjes en reclameboodschappen en huiverde. Omdat ik besloten had dit weekeinde de plaatselijke horeca niet te frequenteren, kon ik eindelijk eens uitzoeken waar deze ergernis vandaan komt. DeLUXE was deze keer samengesteld door Paul Smith, een modeontwerper. Eerst maar even de reclameboodschappen doorlopen. Filippa K (waarschijnlijk mode, 2 pagina's met een jongen met een coltrui), 2 pagina's BMW, Ermenegildo Zegna (waarschijnlijk mode, 1 jongen in pak), Hugo Boss (mode, man en vrouw in moderne kledij), Michael Kors (waarschijnlijk tassenmode, opent binnenkort in de PC Hooftstraat!), 1 pagina Volvo, Chopard (horloge), Rolex (horloge),  Loewe (verrekijk), Four Roses 2x (whiskey), 1 pagina Mercedes, MOET & CHANDON (champagne), Louis Vuitton (vrouwen met tas) en nog wat kleiner werk. Tussen al deze luxe worden allerlei wetenswaardigheden betreffende Paul Smith, inclusief zijn nieuwe kledinglijn gepresenteerd: "er gebeurt hier niets zonder dat ik ervan weet", "humor heeft mij enorm geholpen in mijn carrière", "Najaar 2012 wordt het seizoen van het pak. Klassiek, felgekleurd, met een uitbundige print- het mag allemaal." Ja, met zo'n blaadje krijg je mij wel terug in de horeca.
Waarom? Ik neem aan dat er onderzoek wordt gedaan naar de relevantie van dit alles; alles wordt tegenwoordig onderzocht. Deze bijlage hoort dus bij de NRC-lezer of in ieder geval bij een groot deel van de lezers. Het zal ook nog geld opbrengen, want daar is het Sauer c.s. allemaal om te doen.
Deze zomer heb ik een boekje gelezen van Deyan Sudjic. Daarin werd Rem Koolhaas' definitie van 'luxury' aangehaald. Op basis van deze definitie werd het hoofdstuk 'luxury' verder uitgewerkt. Ik had het boekje nog op de inrichting liggen en moest het heilige internet op om de definitie te vinden. Luxury en Rem Koolhaas levert als een van de eerste hits op dat Koolhaas zelf ook ooit aan deze dagbladuitwas had meegewerkt en wel als eerste. Ik raakte verward. Ik liep eigenlijk al een maand of wat met die definitie en dat hoofdstuk rond en nu bleek dat de bedenker van die definitie dus ook had meegewerkt aan DeLuxe. Collaboratie? Eerst maar even die definitie:
Luxury is stability.
Luxury is "waste".
Luxury is generous.
Luxury is intelligent.
Luxury is rough.
Luxury is attention.
Luxury is not "shopping".
DeLUXE zorgt bij mij niet voor stabiliteit; ik raak er geërgerd door en ik mag niet te veel negatieve prikkels van de dokter ontvangen. DeLUXE gaat inderdaad de vuilnisbak in, het wordt geproduceerd, maar we kunnen het missen. DeLUXE is niet vrijgevig, het genereert alleen maar hebzucht en jaloezie. DeLUXE is niet intelligent, althans ik heb het niet kunnen ontdekken. DeLUXE is ruw; nooit zo'n gladde verzameling van trivialiteiten gezien. DeLUXE is aandacht; volgende keer gaat ie ongelezen weg. DeLUXE is not "shopping"; leg ik niet eens uit.
Wat moet ik met bovenstaande? Ik zou het niet weten, maar het is er in ieder geval weer uit en die bijlage moet weg, want "waste".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten